HTML

Minden mentes ételek

Mit tegyen az ember, ha orvosi utasításra nem fogyaszthat semmilyen formában tejet, tojást, szóját, gluténtartalmú gabonát, halat, citrusféléket, olajos magvakat? A blogban főtt ételek, receptek szerepelnek elsősorban, Blogindító bejegyzés

Tartalomjegyzék

Rólunk

Friss topikok

  • takacsveca93: Holnap elkészítem ezt a receptet, megvásároltam minden hozzávalót, amit kellett. Kiváncsian várom,... (2019.09.25. 20:38) Tejszínes pulyka rizzsel (tejmentes)
  • Prednizon: Most olvastam, hogy az ázsiai konyha jó a laktózérzékenyeknek: munkahet.hu/hirek/eletmod-egeszseg/... (2017.01.30. 10:27) Laktóz intolerancia
  • Peitler Halmi Annamária: @Cobold: Szia.Köszönöm,hogy válaszoltál.Azóta már sokkal tapasztaltabb lettem,a mindennapi főzés i... (2015.12.03. 22:31) Villámhír - új laktózmentes, tejfehérje mentes tápszer: Allernova
  • turtundi: @Cobold: Na, most hátha jó lesz: ly.my/laktozmentes (2012.12.11. 15:20) Mikulás
  • murock: Szia! Köszi a választ! Történt azóta némi fejlemény szerencsére, elmentünk egy gasztró rendelésre.... (2012.06.25. 12:26) Kismama diétán

Allergia vizsgálat a SOTE I.-en I. rész

2011.06.01. 12:46 Cobold

Miért volt szükségünk allergia vizsgálatra?

Zsófinál jól megalapozott gyanúnk volt, hogy allergiás a mogyoróra (nem a földimogyoróra), mert mindenféle mogyorót tartalmazó élelmiszertől csalánkiütéses lett az arca. Valamint arra is jól megalapozott gyanúnk volt, hogy allergiás a Na-benzoát nevű tartósítószerre (a nagyi lekvárja csak almát, cukrot és ezt a tartósítószert tartalmazza, és szintén csalánkiütése lett). Zsófi korábban tejfehérje allergiás volt, de hála a korai diagnózisnak (11 hónapos korában) és szigorú tejmentes (tejfehérjementes) diétának, 2,5 éves korára kinőtte.

Gergő esetében pedig, mint már írtam, az allergia gyanúját az újszülött kortól kezdődően rendszeresen visszatérő ekcéma alapozta meg. Gyerekorvosunk, Dr. Rapp János, aki allergológus, elképzelhetőnek tartotta, hogy allergiáról van szó. Csak éppen azt nem tudtuk, mi okozza. Ezért kerültem diétára, a szoptatás mellett. Először a tejet, majd a tojást, szóját, olajos magvakat, halat, citrusféléket, gluténtartalmú gabonát hagytam el, kb. 2-3 hetente újabb ételcsoport került a diétámra. Ekkor végre tünetmentes lett. 6 hét tünetmentesség után kezdtünk visszavezetni az étrendembe ételeket, havonta egyet nekem. Óvatosan, hogy ne ütközzön azzal, hogy közben az ő étrendjét is bővítem (2 hétig ő semmi újat nem kapott). Glutén, tej, tojás sorrendben. Éppen 6 héttel a tojás bevezetése után én étrendembe, amikor már több, mint egy hete ő sem kapott semmi újat (mert épp azzal küzdöttünk, hogy egyen már bármi mást, mint az anyatej, de nem és nem), megint ekcémás lett. Nyaktól kezdve minden hajlatban. Az egyetlen izgalmas fejlemény, hogy éppen fogzott. Ez azóta is visszatérő megfigyelés, a fogzás nálunk maga után vonja az ekcémát. Az orvosunk ekkor irányított a Heim Pál kórházba.

Talán annyit érdemes megjegyezni még, hogy Gergő bőrén sokat javított, hogy nem oldott állapotban használtuk a fürdetőkrémet, hanem rákentük a bőrére, belemasszíroztuk, és utána tettük vízbe. A másik érdekesség, hogy ekcémás bőr esetén azt szokták javasolni, hogy minél kevesebb ideig érje víz. Mi muszájból babaúszásra is járunk (tölcsérmellkas), és azt figyeltem meg, hogy ez nálunk nem igaz, az úszások után javult a bőre, valamint én a fenekét mostam pelenkázáskor, és deréktól lefelé szebb volt a bőre.

Miért a SOTE I. gyerekklinika?

Telefonáltam a Heim Pál gyermekkórházba, a megadott telefonszámot hívtam. Sokszor. Most nincsen itt a kolléganő. Most itt van, de nem most van időpont osztás. Most van időpontosztás, elvileg, de beteg lett a kolléganő, telefonáljak egy héttel később. Most van időpont osztás, de már betelt minden hely, telefonáljak egy hónap múlva. Most van időpont osztás, van is hely, de mi nem kapunk, mert nem fogadnak beteget a mi kerületünkből. !!! Nna ekkor kicsit ideges lettem, mert ezt kinyöghették volna az első telefon alkalmával is. Ugyanis mindig igyekeztem pontosan elmondani, ki vagyok, miért telefonálok. Elég lett volna egy visszakérdés, hogy hol lakunk, de nem hangzott el, csak kb. 2 hónap felesleges telefonálgatás után. Hogy mi ide soha a büdös életbe nem fogunk bekerülni. 

Kérdeztem a gyerekorvosunkat, mit javasol, de nem volt jó ötlete, ugyanis eddig minden betegét fogadta a Heim Pál, a maradék alternatívákat meg vagy nem ismerte, vagy rossz véleménye volt róluk.

Felhívtam hát telefonon azt a doktornőt a SOTE II.-n, aki annak idején Zsófit kezelte, amikor tejfehérje allergiás volt. Dr. Csoszánszky Noémi meghallgatott, és elmondta, hogy olyan vizsgálatot, ami Zsófinál igazolhatná a gyanúnkat, a SOTE I.-en csinálnak, náluk nem. Gergőt is inkább ide vigyem, mert nála nagyon nem egyértelmű, mi a baja, a gasztroenterológia pedig inkább a terheléses vizsgálatokban van otthon. Gergőnek meg bőrteszt és vérvizsgálat kell.

A SOTE I.-en kértem időpontot Dr. Mezei Györgyihez. Amikor elmeséltem, hogy jártam a Heim Pál-lal, elkezdett nevetni az asszisztens hölgy, hogy hát ez jó vicc, hogy ott így szelektálnak. Kaptunk időpontot, 4,5 hónappal későbbre, mert nagyon tele voltak. Azt kérték, Gergő esetében készítsünk étkezési naplót, mikor mit evett. 

Az étkezési naplót én úgy készítettem el, hogy dátumozott táblázatot nyomtattam, egy hónap egy lap, 2 oldal, 6 oszlop, dátum, plusz reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora. Ezekbe a rubrikákba írtam, Gergő mikor mit evett. Szűkösen, de elég volt, és átlátható lett az eredmény.

Hogyan zajlott a vizsgálat?

9-re volt időpontunk, de a rendelés csak 10-kor kezdődik. Azért adnak ki mégis időpontot korábbra is, mert rengeteg gyerek vár vizsgálatra, és kissé túlhajszolt üzemmódban így több beteget tudnak ellátni.

Sokat vártunk. Reggeli után mentünk. Én bőséges tízóraival készültem, de lehetett volna még bőségesebb is. Elfogyott minden, és tudtak volna még mit enni. Gergőnek kár volt könyvet vagy bármit vinni, mert nem érdekelte, csak a lépcsőzés. Zsófit könnyű volt lekötni, pláne, hogy a játszóház üzemelt, két kedves hölgy jött társasjátékozni a gyerekekkel. 

Mikor behívtak minket, Dr. Mezei Györgyi doktornő nagyon kedvesen és türelmesen meghallgatott minket. Én készültem, mégis volt, ami akkor ott hirtelen nem jutott eszembe, például, hogy apuka is ekcémás. Kevés az idő, érdemes tényleg átgondolni előre, mire lehetnek kíváncsiak, és jól felkészülten előadni mindent. 

Megvizsgálta a gyerekeket. A bőrüket alaposabban megnézte, megtapogatta a hasukat, meghallgatta a tüdejüket, belenézett a torkukba. Gergőnek bőrtesztet és vérvételt, Zsófinak bőrtesztet kért. 

A bőrteszt a következőkből áll: mindkét karra felvisznek filctoll pöttyöket, majd a megfelelő helyekre felviszik az allergéneket, és megkarcolják a bőrt egy picit. Az étel bőrpróba a következőkből áll:

  • narancs
  • citrom
  • zeller
  • paradicsom
  • mogyoró
  • földimogyoró
  • mandula
  • dió
  • szójabab
  • liszt
  • rozsliszt
  • kakaó
  • kazein (ez a tej egyik fehérjéje)
  • tojás sárgája
  • tojás fehérje
  • nyers tehéntej
  • marhahús
  • latex
  • histamin (ez pozitív lesz, hiszen ez az anyag termelődik, ha allergiás valaki)

A vizsgálat során nagy hasznot hajtottak a kesztyűbábok, amiket vittem. Zsófinak különösen sokat segített elviselni a viszketést. A bábjáték ennek a korosztálynak nagy segítsége, ha valamilyen problémát kell megoldani. Kb. 2 éves kortól működik, szerintem még kisiskolásoknak is segít.

Az eredmények leolvasása után az allergéneket lemoshattuk a kezekről, és bekenhettük fenistil géllel. Ez egyfajta antihisztamin készítmény.

Eredmények, teendők

Gergőnél több is pozitív lett kicsit, de egyik sem érte el azt a határértéket, amely alapján az allergia diagnózisa egyértelműen felállítható. Pozitív lett a narancs, a paradicsom, a rozsliszt, a tojásfehérje. Ebből egyedül a rozsliszt az érdekes, mert rozsot Gergő elvileg még semmilyen formában nem kapott, mégis pozitív lett a teszt. Allergia gyanú áll fenn rozslisztre. Később terheléses vizsgálat során igazolható. 

A vérteszt eredményére még várni kell, három hét, mire elkészül.

Mivel Gergő mostanság elszedi Zsófi kajáit, és tejes cuccok esetén ekcémás lesz, a tejfehérje allergia gyanúja fennáll, ezt is terheléssel lehet igazolni. Mivel a családban gyakori a tejfehérje allergia, ez megerősíti a gyanút. Ezt a SOTE I. pulmonológia osztályán végzik majd el. Azért nem megyünk ezzel a SOTE II.-re, ahol Zsófi vizsgálták anno, mert a SOTE I. allergia vizsgálatán ide küldtek bennünket, nem a SOTE II.-re. Ide tejet nem kell vinnünk, de joghurtot, tejbegrízt viszünk majd, mindenre felkészülve.

Zsófinál beigazolódott a mogyoróallergia. Igaz, hogy a határérték alatt maradt, de épp csak alatta volt, és mivel tünetet okoz, ezért pozitívnak fogadta el a doktornő. Ez Zsófi esetében nem jelent komoly allergiát, diétázni kell, de ha valami minimális diétahiba következik be (pl. becsúszik valami nyomokban mogyorós), nem fog befolyásolni semmit. Persze csak akkor, ha tényleg csak véletlen és ritkán csúszik be. Kicsit pozitív lett, de a határértéket nem érte el a tojás sárgája. Ez nem minősül klinikailag igazolt allergiának. Ami meglepett minket, a pozitív latex. Ezzel kapcsolatban azt javasolták, hogy tartózkodjuk a kiwiféléktől. Nem gond, Zsófi amúgy is ki nem állhatja.

Időpontot kaptunk 2 héttel későbbre, a tartósítószer és ételszínezék allergia vizsgálatra, erről majd később írok.

Néhány szó a körülményekről

Az ott dolgozók, a betegfelvételestől az asszisztenseken, nővéreken át a doktornőig mind nagyon türelmesek és kedvesek. Nagy megbecsülést érdemelnek.

Szerintem nem ideálisak a tárgyi feltételek az osztályon. Ami a szoftvert illeti, katasztrófa. A doktornő már gyakorlott digitális ráolvasásban. Nem sikerül a nyomtatás? Ablak becsuk, másik megnyit, másik becsuk, előző visszanyit, nyomtatás újra. Voilá, sikerült. 

Kedves programozók, managerek! Valószínűleg nem keresitek halálra magatokat ezekkel a szoftverekkel, de azért szerintem lehetne ezt jobban is csinálni. Ha valaki a környezetetekből beteg lesz, könnyen lehet, hogy ez a szoftver segíti vagy hátráltatja az őt ellátó egészségügyi személyzetet, és befolyásolja munkáját. A szoftvernek megkönnyíteni kellene a dolgukat, nem megnehezíteni. Külön dícséret annak a fejlesztőgárdának, akinek a szoftvere minden frissítés alkalmával kitörli a receptek felét a gépből. Iszonyat munka ám újra átnézni, felvinni őket, és a személyzet pedig eléggé leterhelt.

Én is programozó vagyok, tudom, hogy a fejlesztés körülményei, a határidők sokszor nem túl ideálisak. Aki ennek ellenére igyekszik mindent megtenni, arra felnézek. De magam is ismerek olyan kollégát, aki, ha nincsen kinyalva a valaga, szándékosan vacak munkát végez. Ez utóbbi társaságnak szól a hőbörgésem, nem annak, aki azért nem javít egy bug-ot, mert képtelenség megcsinálni határidőn belül. De a workaround gyakran csak laboratóriumi körülmények esetén megoldás.

A nyomtató meg? Világos szürkén kicsit sötétebbet nyomtat. Ugyan, kit zavar, ha nem olvasható? Ha nem látszik, újranyomtatás, esetleg digitális ráolvasással. Szóval a felszerelés sem valami fényes.

Talán nem egyértelmű, ezért ide is leírom, hogy mind a három orvossal (Dr. Rapp János, Dr. Csoszánszky Noémi, Dr. Mezei Györgyi) nagyon elégedett voltam eddig. Az őket segítő személyzetről is jó véleménnyel vagyok.

Folytatás - allergia vizsgálat

Szólj hozzá!

Címkék: allergia diéta baba elbeszélés ekcéma vörös bőr

A bejegyzés trackback címe:

https://mitegyek.blog.hu/api/trackback/id/tr572894468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása